Nieuwsbrief TC: Start winterseizoen

Het zomerseizoen loopt ten einde….
Volgende week spelen we de laatste ronden van de zomercompetitie en zullen we weten wie de zomerkampioenen zijn. Op woensdag en donderdag staat de kampioen wel vast: in beide gevallen Willem Woudstra. Hij is vrijwel niet meer in te halen. Op maandag daarentegen is het nog spannend: Marianne Timmer leidt, maar Hermien van Ravenswaaij en Willem Woudstra zijn nog niet kansloos. Annette Bosman wel – weliswaar staat zij tussen Marianne en Hermien/Willem in, maar omdat ze met Marianne speelt zal ze haar achterstand niet kunnen verkleinen.

…dus het nieuwe winterseizoen gaat beginnen
Het winterseizoen gaat er anders uitzien dan voorheen. We zullen – net als vele andere clubs, die ons hierin voorgingen – de clubranking hanteren als mechanisme om op de clubavond de deelnemende paren te verdelen in lijnen. Het wedstrijdreglement is in verband hiermede volledig op de schop genomen. Het bestuur heeft in zijn vergadering van 13 augustus 2018 de nieuwe tekst vastgesteld. U kunt de nieuwe tekst vinden op onze clubwebsite. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Clubkampioen
de regels met betrekking tot de vaststelling van de clubkampioen zijn uit het reglement verdwenen. Voortaan wordt de (winter-)clubkampioen bepaald via de clubranking. Wel is het principe gehandhaafd dat het aantal resultaten dat meetelt wordt beperkt tot twee-derde van het maximaal te behalen aantal resultaten. Op maandag spelen we 27 kwalificerende zittingen, dus tellen de beste 18. Op woensdag en donderdag spelen we 33 kwalificerende zittingen, dus tellen de beste 22.

Slemkampioen
slemkampioenschap: vooralsnog handhaven we de regeling t.a.v. het slemkampioenschap. Het slemkampioenschap beperkt zich tot de winterperiode.

Instellingen Clubranking
er zijn enkele grootheden (parameters) die de TC moet vaststellen. We doen dat in overleg met de leden van elk speelmoment afzonderlijk. De belangrijkste parameter is die van de minimale lijngrootte. Deze is immers bepalend voor het aantal lijnen waarin we tijdens een zitting spelen. Voorafgaand aan de eerste winterzitting (3-9, 5-9 en 6-9) zal de TC u vragen om instemming met een parameter voor het betreffende speelmoment. Bedenkt u daarbij dat de top op een spel twee minder bedraagt dan het aantal deelnemende paren in een lijn. Als het minimum op 16 wordt gezet zal de top tenminste 14 bedragen. Als het minimum op 12 wordt gezet zal de top tenminste 10 bedragen.

Competities: toch wel….
omdat paren nu wekelijks kunnen promoveren en degraderen is er feitelijk geen sprake meer van afzonderlijke competities. Dat blijken veel bridgers toch als een gemis te ervaren (niet alleen binnen onze club…). Tot onze aangename verrassing heeft Thilo Kielmann (de ontwikkelaar van het club-ranking gebeuren) per 10 augustus 2018 in het clubranking-systeem het fenomeen ‘competities’ geïntroduceerd. We gaan daar dankbaar gebruik van maken en zullen daarom de clubavonden groeperen in competities van vijf of zes zittingen (op maandag 3×5 en 2×6 – op woensdag en donderdag 3×5 en 3×6). Omdat we een beetje overvallen werden door dit nieuwe feature broeden we nog op een goede regeling om op de diverse niveaus periodekampioenen te kunnen aanwijzen. We komen daar snel op terug.

Feestelijke drives
bijzondere drives zijn er nog altijd in de week voor Kerstmis en in de week voor Pasen. Tussen Kerst en Nieuwjaar spelen we de Oliebollendrive:
kerstdrives: 17, 19 en 20 december 2018
oliebollendrive: donderdag 27 december 2018
paasdrives: 15, 17 en 18 april 2019
Kerst- en paasdrives lenen zich bij uitstek om het ‘anders dan anders’ te doen. Over het hoe en wat zullen de TC’s u te gelegener tijd nader informeren.
De Algemene Vergadering wordt gehouden op maandag 29 april 2019, gevolgd door de traditionele wedstrijd om de Bert Komduur-beker.

Clubviertallen competitie
Op maandag wordt dit seizoen weer de club-viertallencompetitie gespeeld. We brengen één wijziging aan: de competitie zal over acht ronden gaan, die we in vier avonden afwerken – dus twee ronden per avond, in plaats van drie. We gaan dan wel hele wedstrijden spelen. U ontmoet per avond dus vier tegenstanders, in paats van drie.

De data voor de viertallencompetitie zijn:
12 november 2018
14 januari 2019
25 februari 2019
8 april 2019

Alle clubleden, dus ook zij die alleen op woensdag en/of donderdag spelen, zijn welkom om aan deze competitie deel te nemen.

Wat niet verandert..
Onveranderd is ook dat u zich moet afmelden als u niet komt voor een winterzitting – bij voorkeur per email en zo lang mogelijk van tevoren. Het maken van een goede indeling vergt dat we weten wie er zal zijn, want niet alleen moeten we het aantal lijnen kunnen vaststellen, maar ook wie er zullen zijn om ervoor te zorgen dat een eventuele wachttafel niet steeds dezelfde paren treft en dat u alle andere deelnemers in uw lijn met enige regelmaat aan tafel treft (en niet steeds dezelfden).